Svensk i Norge.

Inser ibland hur fort man tar efter ett annat språk. Kommer på mig själv flertalet gånger med att jag säger något norskt ord. Ganska trevligt faktiskt, norska är kanske det skönaste språket som finns och det finns en massa lustiga ord kan jag lova. Typ spindel heter eddekopp på norska.. Fråga mig inte hur dom får det till spindel, men de är de i alla fall.

Hemma i Sverige drar vi ofta massa skämt om norrmän och det som är ganska kul är att norrmän drar minst lika många skämt om svenskar. Endel roliga andra inte.

Svenske oppfinelser:
Oppblåsbart anker
Vanntett svamp
Brannskire fyrstikker


Ett exempel på hur norrmän driver med oss svennar. Ganska kul om ni frågar mig.

Siste nytt i Sverige. Den svenske Helsedirektoraten
har nå startet en kampanje før å fortelle de svenske
folket at røkning forkorter folks sigaretter
.

Ännu ett exempel på hur svenskar blir förlöjligade.

En annan sak jag tycker är ganska trevligt med Norge är att man inte säger "Hej då" när man skilljs åt. Utan man säger "Ha de". Att få ett "Ha de" känns mycket bättre än "Hej då" efter som "Ha de" känns mer positivt. Ganska ofta kommer det ett "Ha de bra ida" också. Mycket roligare att säga adjö när det har en positiv klang.

När jag jobbat hemma och går av mitt pass så kom det ibland "Ha de bra idag" eller liknande. Och jag sa självklart detsamma. Men det var inte alltid man fick höra det, här i Norge säger alla "ha en god vakt" när man lämnar jobbet. Detta känns också mycket mer positivt.

Kanske är norskan ett vänligt språk helt enkelt eller så beror det bara på att en norrman inte kan låta arg. Jag pratar mycket hellre norska och låter överlycklig dagarna i ända än att snacka finska och inte kunna låta glad å glättig!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0